Με το σημερινό άρθρο ουσιαστικά θα κάνω μια προσπάθεια να ξανακουστώ. Ίσως καταφέρω να γίνω αντιληπτός αυτή τη φορά.

Χαίρομαι που σας έβαλα στον κόπο του αντιλόγου που αποτελεί από την αρχαιότητα την αρχή της διαλεκτικής και της άμεσης αθηναϊκής δημοκρατίας.
Δεν επρόκειτο για μαθηματικά. Τουλάχιστον όχι κάτι πολύπλοκο. Επρόκειτο για τεκμήρια. Τα τεκμήρια είναι μεθοδολογικά εργαλεία της ιστορικής έρευνας. Διαφορετικά κανείς μπορεί να υποπέσει σε γενικεύσεις οι οποίες ακριβώς επειδή αγνοούν τις ιστορικές αποχρώσεις οδηγούνται σε συμπεράσματα του μέρους που συσκοτίζουν το όλον και διαιωνίζουν την ιστορική αντίληψη της ημιμάθειας. Εσείς λοιπόν απλώς ισχυριστήκατε ότι η "Πατριωτική" παράταξη που εκπροσωπείτε δεν εχει καμμία συμμετοχή και ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση της Ελλάδας, κι εγώ απλώς χρησιμοποιώντας τα μεθοδολογικά εργαλεία που μου παρέχει η επιστήμη σας απέδειξα το αντίθετο δηλαδή ότι είναι ο κυρίαρχος παράγοντας που κατέληξε έτσι η κοινωνία της χώρας μας.

Επίσης αυτό που εσείς ορίσατε ως "κοσμητικά επίθετα και χαρακτηρισμούς" δεν είναι κάτι άλλο παρά καταξιωμένοι διεθνώς πολιτειακοί όροι. Αναφέρομαι στους όρους "κοινοβουλευτικά πραξικοπήματα", "ακροδεξιά", "ολοκληρωτισμός" κλπ. Επειδή γράφω ελεύθερα αυτή την ώρα επιφυλάσσομαι να σας υποδείξω και την αντίστοιχη βιβλιογραφία.
Επιπλέον, νομίζω ότι η παράταξη - αν και ο όρος είναι λάθος - που παρέλαβε την Ελλάδα ισοπεδωμένη από τον Γερμανό εθνικοσοσιαλιστή κατακτητή ήταν η ίδια - και δεν εννοώ τη βάση της - που συνεργάστηκε με τον κατακτητή λόγω ιδεολογικής συγγένειας και για να το αποδείξω για μια φορά ακόμα - αν και καταντάει λιγάκι κουραστικό - απλά παραθέτω: " Το καθεστώς της 4ης Αυγούστου του Μεταξά το διαδέχθηκαν επίσημα στην Αθήνα οι διορισμένες από τους Ναζί κυβερνήσεις Τσολάκογλου, Λογοθετόπουλου και Ράλλη". Συνεργάτες των Ναζί. Ακολούθησε η Παλινόρθωση της Μοναρχίας ως το 1952 και μετά η εξής διαδοχή:

Αλέξανδρος Παπάγος Αρχιστράτηγος στον ελληνοϊταλικό πόλεμο και τον Εμφύλιο, τιμητικά Στρατάρχης (19 Νοεμβρίου 1952 – 4 Οκτωβρίου 1955)
Κωνσταντίνος Γ. Καραμανλής ( 6 Οκτωβρίου 1955 – 29 Φεβρουαρίου 1956 και 29 Φεβρουαρίου 1956 – 5 Μαρτίου 1958)
Κωνσταντίνος Γεωργακόπουλος Πρόεδρος του Ερυθρού Σταυρού, υπουργός του Μεταξά (5 Μαρτίου 1958 – 17 Μαΐου 1958)
Κωνσταντίνος Γ. Καραμανλής (17 Μαΐου 1958 – 20 Σεπτεμβρίου 1961)
Κωνσταντίνος Δόβας, Αντιστράτηγος, υπηρετούσε στην Αυλή του Βασιλιά (20 Σεπτεμβρίου 1961 – 4 Νοεμβρίου 1961)
Κωνσταντίνος Γ. Καραμανλής (4 Νοεμβρίου 1961 – 19 Ιουνίου 1963)

Το κράτος που παραδόθηκε στις επόμενες γενιές νεοελλήνων ήταν ολόκληρες πόλεις με πολυκατοικίες της δεκαετίας του ΄50 που χτίστηκαν μετά την κατεδάφιση χιλιάδων νεοκλασικών οικιών και παραδοσιακών οικισμών. Ήταν η περίοδος της "Ανοικοδόμησης" αλλά και η περίοδος που θεμελιώθηκαν τα μεγάλα εργολαβικά συμφέροντα στη χώρα μας, η κουλτούρα της μίζας και της διαφθοράς με το κράτος να παίζει το ρόλο του μεσάζοντα. Αποτέλεσμα; H χώρα με την πιο άσχημη αρχιτεκτονική στην Ευρώπη. Ρίξτε μια ματιά - μην πάτε μακριά - στη Λαμία του '40 και σε αυτήν του '60. Δεν έμεινε τίποτα όρθιο. Και όχι, δεν πέσαν όλα τα κτίρια λόγω βομβαρδισμών, μην το ισχυριστείτε.

Η βιβλιογραφία που επικαλείστε δεν είναι πειστική. Ξέρετε γιατί; Διότι είναι στρατευμένη και στερείται αντικειμενικότητας, άρα εξ ορισμού παραμορφώνει την αλήθεια. Αν και δεν έχω κανέναν απολύτως λόγο να υπερασπιστώ το ΚΚΕ, είμαι πεπεισμένος ότι οι πηγές σας είναι δευτερογενείς, με άλλα λόγια δεν έχετε ερευνήσει τα αρχεία του Ριζοσπάστη ο ίδιος αλλά δανείζεστε καταχρηστικά μεθερμηνευόμενες κατά το δοκούν πηγές από μελέτες που στερούνται στοιχειώδους αντικειμενικότητας που είναι όμως απαραίτητη προϋπόθεση για να ασχοληθεί κανείς με την Ιστορία ως αντικείμενο. Η επιστήμη αυτή Κε Τζιόπα δεν θεσμοθετήθηκε με στόχο την εξυπηρέτηση ιδιοτελών απόψεων αλλά με άξονα την αποστασιοποιημένη ανίχνευση του παρελθόντος, του παρόντος και του μέλλοντος χρόνου.

Το γεγονός τώρα ότι οι αριστεροί παρίστανται στις εκδηλώσεις που συνδέονται με τις μνήμες της αριστεράς και οι δεξιοί - μάλλον ακροδεξιοί - στις εκδηλώσεις που συνδέονται με τις μνήμες της δεξιάς (πχ Μελιγαλάς) απλώς επικυρώνει μια δεδομένη χρόνια κατάσταση, αυτή του Εθνικού Διχασμού. Ο οποίος όμως θα επιμείνω ότι καλλιεργήθηκε από το βαθύ κατασταλτικό παρακράτος.
Επίσης ο περίφημος όγκος του δημόσιου τομέα - αν και φυσικά θα δεχτώ ότι δυσλειτουργεί - είναι ακόμα ένας αστικός μύθος ο οποίος καταρρίπτεται εύκολα στον πίνακα που παραθέτω αμέσως πιο κάτω. Και μη μου πείτε το γνωστό πάλι για τους αριθμούς. Και επιπλέον είναι ένα δημόσιο που κατασκεύασε η παράταξη που σεις ισχυρίζεστε ότι παρέλαβε την Ελλάδα από τον κατακτητή.

Zoom in (real dimensions: 567 x 414)Εικόνα

Για τις ΔΕΚΟ. Είναι δημόσιο. Άρα δεν χρειάζεται να προσθέσω κάτι άλλο. Συμπεριλαμβάνονται αυτά τα δύο σημεία που εσείς αντιληφθήκατε ως διαφορετικά στον ίδιο πίνακα. Θα επιθυμούσατε την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου τομέα δηλαδή; Θα πρέπει τότε να είστε ο μοναδικός αυτή τη στιγμή μνημονιακός Έλληνας.
Για το τέρας της γραφειοκρατίας. Επίσης είναι μια παθογένεια του δημοσίου που δεν είναι δυνατό να την επιβάλλει παρά μόνο αυτός που κυβερνάει. Και η παράταξή σας κυβέρνησε επί 47 έτη σε σύνολο 82 από την οργανωμένη και επίσημη εμφάνιση της αριστεράς. Πως σας φαίνεται που τα επιχειρήματά σας και μάλιστα τα βασικά, καταρρίπτονται ένα προς ένα με χαρακτηριστική ευκολία Κε Τζιόπα;

Για τους εργατοπατέρες, εδώ θα συμφωνήσω εν μέρει. Αλλά εργατοπατέρες όπως και αγροτοπατέρες υπήρξαν και υπάρχουν - ευτυχώς όχι για πολύ ακόμα θέλω να πιστεύω - και αριστεροί και δεξιοί. Και για ποια κινήματα μιλάμε όταν δεν είναι σε θέση να υπερασπιστούν τα δικαιώματα και τις εργασιακές διεκδικήσεις των κόσμων που έχουν εγκλωβίσει στα συνδικάτα; Κι όμως ο συνδικαλισμός δεν ήταν πάντα έτσι μαλθακός και κρατικοδίαιτος και πολύ περισσότερο δεν είναι έτσι σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Στη Γαλλία γίνονται απεργίες διαρκείας και παραλύει το κράτος όταν υπάρχει σοβαρός λόγος. Αλλά δεν κατάλαβα. Σας ενοχλεί που υπάρχουν ή που είναι στην κατάντια που είναι;
Επίσης δεν μπορώ να καταλάβω, γιατί όταν μιλάτε για σοσιαλισμό έχετε πάντα στο νου σας τη δικτατορία του προλεταριάτου; Αυτό ήταν μια πρώτη ιστορικά αποτυχημένη προσπάθεια της εφαρμογής στην πράξη οικονομικών θεωριών του 19ου αιώνα. Ο σοσιαλισμός είναι πολύ πιο νέος χρονολογικά και καταστασιακά από το οικονομικό σύστημα που μας καταστρέφει. Θα σας θυμίσω τα λόγια του μεγαλύτερου Αγγλου ιστορικού τον 20ο αιώνα, Eric Hobsbawm: "Το γεγονός ότι ο Σοσιαλισμός απέτυχε με τη μορφή που εφαρμόστηκε δεν σημαίνει ότι δεν θα κληθεί από την Ιστορία στο μέλλον να δώσει λύσεις στα αδιέξοδα που θα έχει δημιουργήσει ο καπιταλισμός του νεοφιλελευθερισμού και των τραπεζών".

Για το πανεπιστημιακό άσυλο θα πω ότι δεν το περίμενα από σας έναν λάτρη του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Δεν είναι δυνατόν να μην γνωρίζετε ότι πρόκειται για έναν θεσμό που αντλεί τις ρίζες του απευθείας από το θεσμό του ασύλου που ήταν καθεστώς όχι μόνο στην αθηναϊκή δημοκρατία αλλά και σε όλες τις πόλεις - κράτη του αρχαίου ελλαδικού χώρου - έστω και με τη μορφή του θρησκευτικού ασύλου. Το λεγόμενο Κυλώνειο Άγος στην Αθήνα υπήρξε η πρώτη και μοναδική παραβίασή του από ανθρώπους οι οποίοι βαρύνουν την Ιστορία με την αναίσχυντη πράξη τους εως σήμερα. Το πανεπιστημιακό άσυλο είναι ένα μοναδικό φαινόμενο πολιτισμικής παγκόσμιας κληρονομιάς για το οποίο πολλοί άνθρωποι στον κόσμο έχουν μιλήσει με θαυμασμό αποδίδοντας τη διατήρηση του θεσμού στην μακρά δημοκρατική πολιτισμική παράδοση της Ελλάδας. Την έλλειψή του ίσως την νιώσετε κι εσείς αν - υποθετικά μιλώντας - αναγκαστείτε στο μέλλον να βγείτε στο δρόμο για να υπερασπιστείτε τα δίκαια του παιδιού σας διαδηλώνοντας και καταφύγετε σε κάποια σχολή να πάρετε μια ανάσα από τις τυφλές επιθέσεις του στρατού κατοχής που έχουμε αυτή τη στιγμή αντί για αστυνομία ή από τα δακρυγόνα που εισάγονται μαζικά από το Ισραήλ και τη Γερμανία, με τεράστιο μάλιστα κόστος. Αλλά γι΄αυτό υπάρχουν ακόμα χρήματα. Τέλος το άσυλο είναι λέξη αμιγώς ελληνική και με τον πρόσφατο νόμο, αυτό που έγινε είναι ότι μια τέτοια περίφημη και παγκόσμιας σημασίας ελληνική έννοια, αποστερήθηκε το περιεχόμενό της. Αλλά αυτό δεν φαίνεται να σας απασχολεί Κε Τζιόπα.

Για τους μετανάστες πάλι πιστεύω ότι βόλεψαν πολλούς από μεγάλα αφεντικά και κράτος - χτίσαν όλες τις ολυμπιακές εγκαταστάσεις - μέχρι και όλους μας για τις δουλειές μας σε πόλεις και χωριά, με τον ίδιο τρόπο που θα βολέψουμε κι εμείς τους Γερμανούς ως μετανάστες με χαμηλά μεροκάματα. Πάντως μην εξάπτεσθε. Και όλοι αύριο το πρωί να διακτινιστούν από την Ελλάδα το πρόβλημα της ανεργίας είναι δομικό και θα παραμείνει. Άλλωστε και οι ίδιοι οι μετανάστες πλέον δεν βρίσκουν δουλειά, οπότε δεν καταλαμβάνουν σοβαρό ποσοστό στην αγορά εργασίας.

Τώρα για τη σύγχυση μεταξύ φασισμού - ναζισμού - και ενδεχομένως και φρανκισμού, ίσως η αφετηρία τους να ήταν διαφορετική αλλά η πορεία τους και η εξέλιξή τους και κυρίως οι μέθοδοι που ακολούθησαν υπήρξε σίγουρα κοινή.
Τέλος πάντων, νομίζω ότι την κομμουνιστοποίηση την βλέπετε μόνο εσείς και κάποιοι άλλοι που δεν μπορεί να ξεπερνούν το 3,5 % αυτή τη στιγμή βάσει και των δημοσκοπήσεων. Δηλαδή μια μειοψηφία όπως και να το δει κανείς. Βέβαια οι μειοψηφίες έχουν τη δυνατότητα κάποιες φορές να επηρεάζουν την ευαίσθητη ψυχολογία των καταρρακωμένων ηθικά πολλών και να εξαπλώνονται. Αλλά είμαι σίγουρος ότι αυτή τη φορά δεν θα συμβεί. Η κοινωνία μας αλλά και η παγκόσμια κοινωνία έχει ωριμάσει, γιατί κουβαλάει στις πλάτες της έναν πολύ παράξενο και αλλόκοτο αιώνα, τον 20ο. Τον αιώνα των άκρων.

ΥΓ1. Είμαι αρκετά μικρότερός σας και φυσικά ποτέ δεν άκουσα τον ύμνο της ΕΠΟΝ στο σχολείο, το αντίθετο είπα. Ότι άκουγα τα άλλα.
ΥΓ2. Θα σας συνιστούσα να διαβάζετε πιο ενδελεχώς. Ούτε είπα ότι ο Βενιζέλος ήταν ακροδεξιός, δεν τον συμπεριέλαβα στο περίφημο "Πατριωτικό" σας μέτωπο. Δεν ήταν όμως σίγουρα αριστερός. Ήταν απλά ένας αστός...

Γιώργος Καστάνης
Ιστορικός