Δημιουργήθηκε το πρώτο ανθρώπινο έμβρυο χωρίς σπέρμα και ωάρια

Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 07 Σεπτεμβρίου 2023 10:11 Δημιουργήθηκε το πρώτο ανθρώπινο έμβρυο χωρίς σπέρμα και ωάρια

Ερευνητές από το Ισραήλ χρησιμοποίησαν βλαστοκύτταρα για τη δημιουργία του πρώτου ολοκληρωμένου μοντέλου ανθρώπινου εμβρύου έως την 14η ημέρα της κύησης. Ο στόχος της εργασίας δεν είναι αυτός που νομίζετε.

Ερευνητές μοριακής γενετικής από το Weizmann Institute of Science του Ισραήλ, δημιούργησαν το πρώτο ολόκληρο μοντέλο ανθρώπινου εμβρύου που δεν προήλθε από σπέρμα και ωάρια.

Χρησιμοποίησαν βλαστοκύτταρα, τα οποία έχουν την ικανότητα να εξελιχθούν σε οποιοδήποτε άλλο είδος ανθρώπινου κυττάρου.

Αφήνουμε τα ιατρικά και τα ηθικά ζητήματα που προκύπτουν από αυτήν την καινοτόμα ανακάλυψη και εστιάζουμε σε αυτό που έδωσαν οι συγγραφείς της μελέτης ως ουσία.

Τα ευρήματα της δουλειάς τους θα μπορούσαν να ρίξουν φως σε ορισμένα από τα ζητήματα υγείας που εμφανίζονται κατά τις πρώτες εβδομάδες της εμβρυϊκής ανάπτυξης -όπως η αποβολή και οι γενετικές ανωμαλίες.

Ο επικεφαλής συγγραφέας της δημοσίευσης που έγινε στο Nature, Jacob H. Hanna, εξήγησε πως «αυτή η περίοδος κύησης είναι πλέον ελάχιστα κατανοητή.

Είναι ένα ‘μαύρο κουτί’ και αυτό δεν είναι κλισέ: οι γνώσεις μας είναι πολύ περιορισμένες» και αυτό το κενό στοιχίζει ακριβά στους ανθρώπους που θέλουν να γίνουν γονείς.

Οι ερευνητές λοιπόν, από το Ισραήλ δεν χρειάστηκαν σπέρμα και ωάριο για την ανάπτυξη των δομών του εμβρύου, όπως ο πλακούντας, ο χοριακός σάκος και άλλων δομών που έχει ένα έμβρυο στην 14η μέρα μετά τη σύλληψη του.

Δεν επρόκειτο ωστόσο, για πιστά αντίγραφα των ανθρώπινων εμβρύων.

Για παράδειγμα, ο πλακούντας σχηματίστηκε, αλλά δεν ήταν ορθά οργανωμένος και άρα σε ενδεχόμενη μεταφορά σε μήτρα, δεν θα μπορούσε να αναπτυχθεί «επειδή παρακάμπτει το στάδιο που απαιτείται για να προσκολληθεί στην επένδυση της μήτρας» όπως είπε ο Δρ Peter Rugg-Gunn του Babraham Institute στο Κέιμπριτζ.

Τα βλαστοκύτταρα δεν έδωσαν βιώσιμο ζωντανό ον. Δηλαδή, οι δομές που δημιουργήθηκαν από αυτά  δεν ωριμάζουν.

Πώς δημιουργήθηκε το πρώτο έμβρυο χωρίς σπέρμα και ωάρια

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν χημικά πρόσθετα, ώστε να ‘πείσουν’ τα βλαστοκύτταρα να σχηματίσουν τον ιστό σε έμβρυα, πλακούντες και άλλες ζωντανές δομές.

Συνδύασαν 120 από αυτά τα κύτταρα σε ακριβή αναλογία, τα ανέμιξαν και στη συνέχεια περίμεναν να δουν τι θα αναπτυχθεί.

Σύντομα είχαν μπροστά τους μια δομή που έμοιαζε με έμβρυο που σχηματίστηκε αυθόρμητα.

Ήταν «το πρώτο μοντέλο εμβρύου που έχει δομική οργάνωση διαμερίσματος και μορφολογική ομοιότητα με ανθρώπινο έμβρυο της 14ης ημέρας» είπε στην Guardian ο Hanna. Πρόσθεσε ότι «αξίζουν συγχαρητήρια στα κύτταρα για το εκπληκτικό φαινόμενο να ‘απογειώνονται’, όταν δημιουργείς το σωστό μείγμα και έχεις το σωστό περιβάλλον».