Οι επιστήμονες εντόπισαν πλανήτη που δεν θα έπρεπε να υπάρχει

Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 29 Ιουνίου 2023 11:22 Οι επιστήμονες εντόπισαν πλανήτη που δεν θα έπρεπε να υπάρχει

Ο Halla αποτελεί ένα μυστήριο για την επιστημονική κοινότητα

Επιστήμονες εντόπισαν έναν πλανήτη που μοιάζει με τον Δία, βρίσκεται 520 έτη φωτός μακριά από τη Γη και «δεν θα έπρεπε να υπάρχει».

Ο πλανήτης είναι γνωστός ως 8 UMi b και ονομάστηκε Halla, μετά την αρχική ανακάλυψή του από Κορεάτες αστρονόμους το 2015. Το Halla είναι το ψηλότερο βουνό της Νότιας Κορέας και θεωρείται ιερός τόπος.

Ο εξωπλανήτης περιστρέφεται γύρω από ένα γιγάντιο αστέρι, μεγαλύτερο από τον ήλιο μας, το Baekdu, που βρίσκεται στον αστερισμό της μικρής Άρκτου.

Ο Halla περιστρέφεται γύρω από το Baekdu σε απόσταση περίπου ίση με το ήμισυ της απόστασης μεταξύ της Γης και του Ήλιου, δηλαδή 0,46 αστρονομικές μονάδες ή 68.815.020 χιλιόμετρα. Παρότι μοιάζει με τον Δία, οι θερμοκρασίες στην επιφάνειά του είναι υψηλότερες.

Οι αστρονόμοι πιστεύουν ότι ο πλανήτης επιβίωσε - κατά κάποιο τρόπο - μετά τη βίαιη μετάβαση του άστρου του, που κανονικά θα έπρεπε να είχε καταστρέψει όλους τους κοντινούς πλανήτες. Μελέτη που περιγράφει λεπτομερώς τα ευρήματα, δημοσιεύθηκε την Τετάρτη στο περιοδικό Nature.

Ο Baekdu μελετήθηκε με τη χρήση του δορυφόρου Transiting Exoplanet Survey Satellite της NASA και, όπως αποδείχθηκε, καίει τα αποθέματα ηλίου στον πυρήνα του, καθώς φαίνεται ότι έχει ήδη εξαντλήσει το υδρογόνο του. Η αποκάλυψη αυτή υποδηλώνει στους αστρονόμους ότι το άστρο κάποτε επεκτάθηκε σε έναν ερυθρό γίγαντα.

Ο συγγραφέας της μελέτης Δρ. Dan Huber, υπότροφος του Αυστραλιανού Ερευνητικού Συμβουλίου στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ και αναπληρωτής καθηγητής στο Ινστιτούτο Αστρονομίας του Πανεπιστημίου της Χαβάης, σημείωσε πως η επιβίωση του Halla αποτελεί «απόλυτη έκπληξη» για τους ερευνητές.

Ο ίδιος εξήγησε πως το άστρο θα έπρεπε να έχει «καταβροχθίσει» κάθε τι κοντινό, πριν επανέλθει στη σημερινή του κατάσταση.

Όταν η ερευνητική ομάδα συνειδητοποίησε ότι το άστρο κάποτε ήταν μεγαλύτερο από την τρέχουσα τροχιά του πλανήτη, πραγματοποίησε νέες έρευνες χρησιμοποιώντας το αστεροσκοπείο W. M. Keck και το τηλεσκόπιο Canada-France-Hawaii.

Οι πρόσθετες παρατηρήσεις έδειξαν ότι η -σχεδόν κυκλική- τροχιά του πλανήτη, η οποία χρειάζεται 93 γήινες ημέρες για να ολοκληρωθεί, παρέμεινε σταθερή για περισσότερο από μια δεκαετία.

«Μαζί, αυτές οι παρατηρήσεις επιβεβαίωσαν την ύπαρξη του Halla, αφήνοντάς μας με το συναρπαστικό ερώτημα πώς επιβίωσε ο πλανήτης» δήλωσε σε ανακοίνωσή του ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Δρ Marc Hon, αστρονόμος και μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Χαβάης.

Τώρα, οι αστρονόμοι προσπαθούν να προσδιορίσουν αν είναι δυνατόν ο πλανήτης να αντέξει ένα τέτοιο κατακλυσμιαίο αστρικό γεγονός.

Υπάρχουν υποψίες πως το Baekdu μπορεί να ήταν εντός συστήματος δύο άστρων, κάτι που θα εμπόδιζε  οποιοδήποτε από αυτά να επεκταθεί επαρκώς ώστε να καταπιεί τον πλανήτη. Σε ένα τέτοιο σενάριο, τα αστέρια θα τρέφονταν το ένα από το άλλο, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Μια άλλη πιθανότητα είναι ότι ο Halla είναι ένας αρκετά νέος πλανήτης, που γεννήθηκε από νέφος αερίων το οποίο δημιουργήθηκε από μια καταστροφική σύγκρουση μεταξύ των δύο άστρων.

Με πληροφορίες από CNN