Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 30 Ιανουαρίου 2023 14:01 Τα πολυγαμικά πουλιά έχουν πιο πολλές επιλογές και καλύτερη υγεία από τα μονογαμικά

Συνηθέστερα τα πτηνά είναι μονογαμικά, σε κάθε αναπαραγωγική περίοδο -ή γενικά στη ζωή. Υπάρχουν και οι εξαιρέσεις που όπως φαίνεται γλιτώνουν από πολλές επιβλαβείς μεταλλάξεις του DNA τους.

Tα περισσότερα πουλιά ζευγαρώνουν με έναν μόνο σύντροφο, κάθε εποχή. Υπάρχουν και είδη (πχ κύκνοι ή χήνες) που έχουν έναν σύντροφο, σε όλη τους τη ζωή.

Είναι σύστημα που ακολουθούν, ώστε να δώσουν στους απογόνους τους καλύτερες πιθανότητες επιβίωσης.

Υπάρχουν βέβαια, πτηνά που έχουν πολλούς συντρόφους σε κάθε αναπαραγωγική περίοδο (πχ ο κοκκινόφτερος κότσυφας, το σπουργίτι Σαβάνα), με τον -εξελικτικό- λόγο να είναι άγνωστος στους επιστήμονες.

Ώσπου αποφάσισε να καταπιαστεί με το θέμα διεθνής ομάδα ερευνητών (από Κίνα, Ουαλία, Δανία, Ουγγαρία, Γερμανία, Ολλανδία και Μεξικό), μετά την πρωτοβουλία του Milner Centre for Evolution στο University of Bath, της Μεγάλης Βρετανίας.

Αναλύθηκαν τα γονιδιώματα 150 ειδών πτηνών -μέλη των μεγαλύτερων οικογενειών πουλιών- από διάφορες τοποθεσίες του πλανήτη.

Η μέτρηση των διαφορών μεταξύ των γονιδίων που κληρονομήθηκαν από τη μητέρα και τον πατέρα του ατόμου (ετεροζυγωτία), έδωσε την εκτίμηση για το επίπεδο γενετικής ποικιλότητας σε κάθε είδος.
Εξετάστηκε επίσης, η συχνότητα των γονιδιακών μεταλλάξεων σε κάθε είδος και αν άλλαξαν την αλληλουχία κωδικοποίησης των πρωτεϊνών (βλ. μη συνώνυμοι πολυμορφισμοί -που είναι επιζήμιοι) ή ήταν ‘σιωπηλές’ μεταλλάξεις (γενικά είναι αβλαβείς).

Προς μεγάλη έκπληξη των επιστημόνων, φάνηκε ότι τα πολυγαμικά είδη δεν ήταν πιο διαφορετικά από τα μονογαμικά -ως προς το γονιδίωμα-, στο σύνολο τους.

Είχαν υποθέσει πως επειδή ταξιδεύουν περισσότερο για να βρουν ‘συνεργάτη αναπαραγωγής’ θα είχαν μεγαλύτερη γενετική ποικιλότητα.

Δεν είχαν. Τουναντίον είχαν λιγότερες επιβλαβείς μεταλλάξεις.

Τα ευρήματα ενημερώνουν πως η πολυγαμία αύξησε την αποτελεσματικότητα της φυσικής επιλογής, εξαλείφοντας τις επιβλαβείς μεταλλάξεις και αποφεύγοντας τις επιπτώσεις της ενδογαμίας.

Η μελέτη δείχνει για πρώτη φορά πώς η πολυγαμία αυξάνει την αποτελεσματικότητα της φυσικής επιλογής σε άγριους πληθυσμούς.

Όπως αναφέρεται στη δημοσίευση, σε σχέση με τον αριθμό των σιωπηλών μεταλλάξεων, το πολυγαμικό είδος είχε σημαντικά λιγότερες δυνητικά επιβλαβείς μεταλλάξεις που άλλαξαν την πρωτεϊνική αλληλουχία.

Ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης που δημοσιεύτηκε στο Evolution, Kees Wanders σχολίασε ότι “τα είδη εξελίσσονται μέσω της φυσικής επιλογής, όπου οι επιβλαβείς μεταλλάξεις απομακρύνονται από τον πληθυσμό μακροπρόθεσμα.

Αυτό συμβαίνει είτε γιατί τα όντα με τη μετάλλαξη δεν επιβιώνουν αρκετά για να αναπαραχθούν, είτε επειδή τα άτομα με ευεργετικές ‘προσαρμογές’ επιβιώνουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Ωστόσο, τα είδη εξελίσσονται επίσης, μέσω της σεξουαλικής επιλογής.

Σε αυτήν την περίπτωση, η εξέλιξη διαμορφώνεται από άτομα που ανταγωνίζονται για την πρόσβαση σε συντρόφους. Έτσι μόνο τα πιο επιθυμητά χαρακτηριστικά περνούν με επιτυχία στους απογόνους.

Αυτή η έρευνα δείχνει ότι η σεξουαλική επιλογή ευθυγραμμίζεται με τη φυσική επιλογή στα πουλιά, έτσι ώστε οι επιβλαβείς μεταλλάξεις να αφαιρούνται πιο αποτελεσματικά στους πολυγαμικούς πληθυσμούς -όπου η σεξουαλική επιλογή είναι ιδιαίτερα ισχυρή.

Πρόκειται για κάτι που έχει παρατηρηθεί στο παρελθόν στο εργαστήριο σε μύγες φρούτων, αλλά αυτή είναι η πρώτη φορά που παρατηρήθηκε σε άγριους πληθυσμούς πουλιών”.

Πηγή: news247.gr