Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 06 Νοεμβρίου 2023 10:34 Η γέννηση ενός άστρου: Η ιστορική φωτογραφία που κατέγραψε το James Webb 1.300 έτη φωτός μακριά από τη Γη

Το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb, ένα θαύμα της μηχανικής και ένας φάρος επιστημονικών προσπαθειών, κατέγραψε μια εκπληκτική εικόνα που έχει ηλεκτρίσει την αστρονομική κοινότητα. Αυτή η αξιοσημείωτη φωτογραφία παρουσιάζει τη γέννηση ενός άστρου, HH 212 που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 1.300 ετών φωτός από τη Γη, προσφέροντας πρωτοφανείς γνώσεις για το κοσμικό φαινόμενο του σχηματισμού των άστρων.

Το HH 212, που εντοπίστηκε για πρώτη φορά το 1993 στην περιοχή της Ζώνης του Ωρίωνα, βρίσκεται υπό στενή παρακολούθηση εδώ και σχεδόν τρεις δεκαετίες, καθώς οι αστρονόμοι προσπαθούν να διαλευκάνουν τα μυστήρια του σταδιακού σχηματισμού του. Αυτή η πρόσφατη εικόνα που ελήφθη από το τηλεσκόπιο Webb σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο στη μελέτη των αστέρων. Για τον Mark McCaughrean, ανώτερο σύμβουλο της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας, η αποκάλυψη αυτή είναι ανεπανάληπτη. Μοιράστηκε τον ενθουσιασμό του για την απόκτηση μιας «καλής έγχρωμης εικόνας» του HH 212, ένα κατόρθωμα που δεν ήταν εφικτό με επίγεια τηλεσκόπια μέχρι τώρα.

Η εικόνα αποκαλύπτει τις συμμετρικές δομές μέσα στην περιοχή σχηματισμού του άστρου, οι οποίες τονίζονται από τα ροζ πλουμίδια εκπομπών αερίου που προεξέχουν από τους πόλους του πρωτοαστέρα. Αυτές οι εκπομπές, γνωστές ως πίδακες ή εκροές, είναι ζωντανοί δείκτες μοριακού υδρογόνου και αποτελούν θεμελιώδη πτυχή της διαδικασίας γέννησης του άστρου. Ο McCaughrean παρέχει σαφήνεια σχετικά με τις δυναμικές διεργασίες που διαδραματίζονται: η συμπιεσμένη μπάλα αερίου στον πυρήνα περιστρέφεται και για να αποτρέψει τη διάλυσή της λόγω υπερβολικής ταχύτητας περιστροφής, εκτοξεύει στροφορμή μέσω αυτών των εντυπωσιακών εκροών.

Το BBC αναφέρει ότι αυτό το κοσμικό ταμπλό, όπως αποτυπώθηκε από τον Webb, πιθανότατα προσφέρει μια ματιά στο παρελθόν, μοιάζοντας πολύ με τη σκηνή του σχηματισμού του δικού μας ήλιου πριν από δισεκατομμύρια χρόνια.

Ο Nicola Fox, αναπληρωτής διοικητής της Διεύθυνσης Επιστημονικών Αποστολών της NASA, έχει προηγουμένως εκθειάσει τη βαθιά επίδραση του τηλεσκοπίου στην κατανόηση του σύμπαντος. Το τηλεσκόπιο Webb, με την άνευ προηγουμένου θέαση του σύμπαντος, είναι έτοιμο να φέρει επανάσταση στην αντίληψή μας για τους γαλαξίες, τα άστρα και τις εξωπλανητικές ατμόσφαιρες, ανοίγοντας το δρόμο για τη NASA να πρωτοπορήσει σε ένα νέο σύνορο στην αναζήτηση κατοικήσιμων κόσμων.

Πηγή: BBC